keskiviikko 31. toukokuuta 2017

#14 Dulin liikutus ja hoito rutiini

Juu, kuin otsikosta näkyy, kävin siis liikuttamassa Dulia ja halusin kertoo vähän mitä minä yleensä teen Dulin kanssa ennen ja jälkeen ratsastuksen.

Alkuun tietenkin kun tullaan tallille niin otan heppanamun ja Dulin riimun ja haen Dulin. Minä tietenkin ihan normaalisti harjaan,katon kaviot, satuloin ja suitsin. Ennen suitsimista minä laitan omat kamat päälle ja sitten suitsin. Varustuksen jälkeen menen kentälle ja kentällä sitten kiristän satulavyön ja laitan jalustimet sopiviksi. 


Satulavyön ja jalustimien tarkastuksen jälkeen nousen selkään ja kävelen noin 3-4 kierrosta. Kävelemisen jälkeen alotan lämmittelyn eli ravailen ja teen voltteja. Ravailun jäleen me sitten nostetaan laukka ja laukataan yleensä pari laukkaympyrää. Joku on joskus kysynyt että ratsastetaanko täällä kahdella vai yhdellä kädellä? Minä ratsastan yleensä Dulilla yhdellä kädellä mutta jos Duli on tosi itseppäisellä päällä niin kyllä minä sitten kahta kättä käytän. 
Alku verkkojen jälkeen minä ja Duli kävellään vähäsen. Yleensä olen edellisenä iltana vähän suunnitellut mitä oikein tekisin Dulin kanssa. Yleensä tehdään tällaisia wastern kisa ratoja. 


Kun ollaan molempien mielestä menty tarpeeksi niin otan vielä noin kaksi kierrosta ravia ja sitten kävelen loppu käynnit. Sitten kun vielä ollaan kentällä tulen alas selästä. Sitten otan Dulilta varusteet pois ja annan sille toisen heppanamun. Varusteiden pois oton jälkeen katon jos Dulilla on hiki ja jos on niin pesen Dulin. Pesun jälkeen kuivaan ekstra vedet pois, ja harjaan Dulin viellä kerran. Harjauksen jälkeen suihkutan kärpäs suihkeen (fly spray).  Tämän jälkeen katson että kaikki on kunnosse eikä ole mitään hiertymiä tai vastaavaa ja sitten vien takaisin tarhaan.

Tuossa oli minun ja Dulin ratsastus/hoito rutiini. :) Toivottavasti tykkäsit!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti